Kotipizza Group Oyj: Korjaus: Kotipizza Group julkistaa päivitetyn strategiansa ja taloudelliset tavoitteensa sekä uuden Tasty Market -lounasravintolakonseptin

Pörssitiedote 5.2.2018, klo 12.00 (EET)

Korjaus Kotipizza Group Oyj:n tänään annettuun pörssitiedotteeseen koskien Kotipizza Groupin päivitettyä strategiaa ja taloudellisia tavoitteita sekä uutta Tasty Market -lounasravintolakonseptia. Korjaus koskee tiedotteessa mainittua suomalaisten ravintolasyömisen arvoa. Tiedotteen viimeisessä kappaleessa toimitusjohtaja Tommi Tervasen sitaatissa ilmoitettiin virheellisesti, että ravintolasyömisen kokonaisarvo on kaksi miljardia euroa. Alla tiedote korjatulla tiedolla kokonaisuudessaan.

Kotipizza Group Oyj:n hallitus on hyväksynyt konsernin uuden strategian ja seuraavien kolmen vuoden taloudelliset tavoitteet.

Konsernin strategiana on toimia brändien kotina. Tämä tarkoittaa sitä, että yhtiö kehittää ja operoi ravintolakonsepteja ja -markkinoita fast casual -ilmiön, franchising-toiminnan ja laadukkaan asiakaskokemuksen pohjalta. Keskeisiä toiminnan taustalla vaikuttavia megatrendejä ovat kaupungistuminen ja digitalisaatio.

Yhtiön uusi missio on "parannetaan maailmaa suupala kerrallaan". Yhtiön arvoina säilyvät "rakasta sitä, mitä teet", "halu kokeilla, tahto onnistua" ja "yhdessä".

Strategian yhteydessä julkistetussa "Roadmap to 2020" -tiekartassa yhtiö on määritellyt eri ravintolaketjujensa kriittiset menestystekijät, "must-win battlet" sekä asettanut ketjujen ravintolayksiköiden lukumäärälle ja ketjumyynnille tavoitteet seuraaville kolmelle tilikaudelle.

Kotipizza

Yksiköiden lukumäärä                                                         Ketjumyynti (milj. euroa)
2018                                   275                                                                                                      120
2019                                   290                                                                                                      140
2020                                   300                                                                                                      160

Chalupa

2018                                   20                                                                                                        3,5
2019                                   30                                                                                                        5,5
2020                                   40                                                                                                        8,0

Social Burgerjoint

2018                                   4                                                                                                           2,0
2019                                   12                                                                                                         7,0
2020                                   20                                                                                                        13,0

Kotipizzan, Chalupan ja Social Burgerjointin yhteenlaskettu ketjumyynti (milj. euroa)

2018                                                                                                                                                126
2019                                                                                                                                                153
2020                                                                                                                                                181

"Nyt kun olemme aidosti monen brändin koti, lukumäärälliset tavoitteet auttavat meitä keskittymään olennaisiin asioihin, erityisesti asiakaskokemuksen jatkuvaan kehittämiseen, franchising- ja markkinointiosaamiseemme sekä Foodstock-yksikkömme tehokkaaseen hankinta- ja logistiikkatoimintaan. Kaikille uusille konsepteillemme ei ole tässä vaiheessa mahdollista asettaa konkreettisia tavoitteita, mutta uskomme, että myös kansainvälisellä No Pizza -konseptilla, Kotipizza Go -pizzapalakonseptilla ja Tasty Market -lounaskonseptilla on mahdollisuus merkittävään kasvuun jo lähivuosina", Kotipizza Groupin toimitusjohtaja Tommi Tervanen sanoo.

Tasty Market on lounasmarkkinoiden haastaja

Strategian yhteydessä julkistettu Tasty Market on lounasravintolakonsepti, jossa kuluttaja voi valita ja yhdistellä lounaansa lukuisien eri fast casual -brändien tarjonnasta viihtyisässä ympäristössä. Käynnistysvaiheessa Tasty Marketin valikoimissa on ainakin Kotipizzan ja Chalupan tuotteita.

Tasty Marketin sisustus rakentuu elementeistä, joten konseptia voidaan muunnella ympäristön ja mukana olevien brändien mukaan. Kotipizza Group hakee Tasty Market -lounasravintolakonseptille yhteistyökumppaneita, joiden kanssa ravintoloita voidaan avata esimerkiksi yrityspuistoissa, toimistorakennuksissa ja oppilaitoksissa. Konseptilla ei arvioida olevan merkittävää vaikutusta Kotipizza Groupin taloudelliseen tulokseen vuonna 2018.

"Suomalaiset luottavat vapaa-aikanaan laadukkaisiin ravintolabrändeihin. Tasty Market tarjoaa mahdollisuuden koota lounaallakin raikas ateria suosikkibrändien tarjonnasta. Se on siis samanaikaisesti tuttu ja joka päivä erilainen. Arviomme mukaan lounasruokailun arvo on jopa kaksi miljardia euroa, lähes puolet suomalaisten ravintolasyömisen kokonaisarvosta. Uskon, että Tasty Market -konseptista tulee lounasmarkkinoille vahva haastaja", Tommi Tervanen sanoo.

Tommi Tervanen, Toimitusjohtaja

Lisätietoja antavat:

Kotipizza on suomalainen, vuonna 1987 perustettu pizzaketju, jolla oli tilikauden 2016 lopussa 257 ravintolaa. Kotipizza-ketjun ravintoloiden myynti tilikaudella 2016 oli 89,9 miljoonaa euroa. Kotipizza-ketju on osa Kotipizza Groupia, johon kuuluvat lisäksi hankinta- ja logistiikkayritys Helsinki Foodstock Oy, vuonna 2015 avattua meksikolaistyyppistä ravintolaketjua Chalupaa operoiva Chalupa Oy sekä joulukuussa 2017 ostettu Day After Day Oy, joka hallinnoi Social Burgerjoint -burgerketjua ja Social Food -ruokarekkaa.
Tilikaudella 2016 Helsinki Foodstockin liikevaihto oli 53,2 miljoonaa euroa ja Chalupa-ketjun ravintoloiden myynti 1,04 miljoonaa euroa. Kotipizza Group -konsernin liikevaihto samalla ajanjaksolla oli 66,6 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen EBITDA 6,73 miljoonaa euroa.

Kotipizza Group päivitetty strategia 5.2.2018
Tiedote Korjaus Kotipizza Group julkistaa päivitetyn strategiansa